søndag 26. januar 2014

Suksess med Innholds-markedsføring

Jeg kom over mye info om Innholds-markedsføring på nettet da jeg satt å surfet en dag. Dette kan være både relevant for faget vårt og nyttig fremover. Så her kommer et kort sammendrag om emnet:



«Innholds-markedsføring handler om å forstå målgruppen. Om hva de har behov for å vite, lære, bli inspirert og engasjert av ved å samhandle med din virksomhet. Det handler om å være relevant på målgruppens premisser. Det handler om å sette seg inn i en større sammenheng og tørre å snakke om mer enn pris og produkt.»
(jeg hentet definisjonen  her)



Markedsføring i sosiale medier har så langt bare utnyttet en bitteliten del av sitt fulle potensiale.
Ved å i enda større grad  engasjere kundene til forskning, innovasjon, skapelsesprosesser og markedsføring vil smarte  markedsførere kunne skape engasjerte samfunn på nett.

5 tips for suksessrik innholds-markedsføring:
1 . La kundene delta
Kunder ønsker at bedriftene skal løse deres problemer og de deltar gjerne i verdiskapningsprosessen.
På denne måten kan man spare penger på forskning og innovasjon.
Kunder søker oftere info om sine kjøp på sosiale nettverk før tradisjonell markedsføring.
Få innspill fra kunder på nye prosjekter du jobber med.
La kundene fortelle sine egne historier.
Gi belønninger til de som følger og bidrar positivt til din bedrift.
Bruk tilbakemeldingene du får konstruktivt og vis at du faktisk bruker dem.

2 . Fokus
For å lykkes må innholdet i markedsføringen være fokusert akkurat på din målgruppe.
Internett har gjort det mulig å skape spesialisert innhold som løser spesifikke problemer. 
Kartlegg nøye hvem målgruppen din er. Ta hensyn til demografi , psykografi , og hvordan de bruker sosiale media

3 . Få orden
Når du planlegger hvordan din markedsførings-kalender skal se ut er det lurt å dele innholdet i tre kategorier. Ut fra hvem som har opprettet innholdet.

- Innhold skrevet av deg selv. 
Det bør løse et bestemt kundebehov - det være at informasjon, instruksjon , humor , motivasjon , osv. 
Bruk den som en måte å fremheve din kompetanse , gjør noe nyttig , og bygge tillit.

- Innhold skapt sammen med andre.
Dette kan være andre i samme brasje/nisje som kan bidra til å bygge din autoritet.
Gjesteinnlegg eller en podcast med noen som utfyller din kompetanse.

-Innhold skapt av andre.
Retweeets eller en nyttig rapport fra en annen organisasjon.
Å omstrukturere tenkningen på denne måten vil tvinge deg til å alltid huske på det forretningsmessige formålet bak alt du skaper og deler .

4 . Skap følelser
Grunnen til at folk deler innhold på nettet, er fordi det vekker en persons følelser .
Skap et innhold som ikke bare er nyttig, men også så spesielt at det blir uforglemmelig. Da er det viktig å ta seg tid til å finne ut hva som beveger akkurat ditt segment. Still deg i skoene til dine kunder.  Følelser som ofte skaper  følelser er : ærefrykt , humor, lidenskap og sinne.

5 . Respekter tall, men ikke vær en maskin
Det finnes en haug med verktøy der ute som hjelper deg å lage et bilde av det sosiale landskapet. Disse er overhodet ikke verdifull om man ikke forstår folk. Og at folk endres.

Altså… 
Gjør en innsats for å virkelig bli kjent med dine kunder. Ved hjelp av samtaler. Forstå behovene deres og du vil få en strøm av nye ideer til innhold å skape noe.
Utnytt muligheten i sosiale media til gjensidig verdiskapning.

(Hele artikkelen kan du lese her)

Håper dette var nyttig...

-June-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar